Parkeringsnorm låter ju inte supersexigt, men det är en av mina käpphästar som politiker.
Jag läste idag en väldigt intressant artikel i Dagens samhälle (Så vill forskare bryta p-normen) och blev genast väldigt glad. Jag har länge lyft frågan om lägre p-norm – speciellt vid nybyggen men den borde också kunna revideras i befintliga bostadsområden. En dröm för mig vore att Umeå tog steget och vågade sätta p-norm 0 på nya områden. Exempelvis skulle Norra Ön vara ett utmärkt område att testa detta på!
Innehållsförteckning
För att lösa frågan kring mobiliteten har jag flera förslag:
- Automatiskt medlemskap i bilpool på området, där det självklart ska finnas olika storlekar på bilar som passar olika behov.
- Fri tillgång till olika cykellösningar (med bra cykelgarage för privatägda cyklar där det även finns plats för tex cykelvagnar och lådcyklar).
- Parkeringsplatser för privatägda bilar ska inte byggas alls, men såklart måste det finnas undantag (tex handikapparkering för boende som är i behov av det).
- En gemensam gästparkering med smart lösning så att inte boende ställer sig där med sina privata bilar.
- Och såklart kollektivtrafik med rimlig tidtabell.
Jag är övertygad om att en lägre eller obefintlig parkeringsnorm är ett stort steg in i framtidens mobilitet, och jag tycker att Umeå kommun absolut ska våga gå före.
Så ser det ut idag i Umeå
I dagsläget har vi i Umeå tre olika p-normer (en för arbetsplatser, en för boende och en för handel), som dessutom har olika zon-indelningar för boende. Ju centralare man bor desto lägre p-norm (färre parkeringsplatser per kvadratmeter boendeyta). Umeå kommun har en ganska bra beskrivning och karta över parkeringsnormerna här: Parkeringsnorm för Umeå kommun.
Vad säger resvaneundersökningarna?
Umeå kommun gör med jämna mellanrum resvaneundersökningar. Den senaste gjordes 2014 och har några år på nacken, men den är intressant ändå. Den visade tex att på vardagar, då de flesta resorna görs, väljer kvinnor hållbara färdsätt 52% av gångerna, medan männen endast gör det 37% av alla resor. Tillgång till bil är också högre bland män än bland kvinnor, vilket såklart påverkar.
Vill du läsa hela resvaneundersökningen finns den här: Resvaneundersökning 2014.
Möjliga delmål på vägen mot p-norm noll
När jag pratat med andra om den här frågan har många lyft upp att man bör minska parkeringsnormen för arbetsplatser först. För att göra det svårare att ta bilen till jobbet. Jag tror att det är i Amsterdam som normen för just arbetsplatser är 1 på 10 (dvs parkeringsplatser för 10% av antalet personer som beräknas jobba på arbetsplatsen). Det skulle absolut kunna vara ett steg på vägen.
Jag inbillar mig dock att det vore bra om man började närmast hemmet. Om vi kunde ställa om hela tankesättet ”Jag måste ha en egen bil”, och det tror jag att vi gör bäst genom att göra det krångligare att ha en egen bil i närheten av sin bostad. Men det måste såklart göras successivt, om än med viss snabbhet. Börja i nya områden, där vi kan planera från grunden, för att sedan övergå till att ställa om idag befintliga bostadsområden (främst inne i centralorten Umeå, för det är tyvärr många år bort innan majoriteten av de boende i tex Sävar eller Hörnefors kommer att ha samma valmöjligheter till bekväma mobilitetslösningar som vi har inne i Umeå).